2008-02-14 Variation vägen till framgång

Variation vägen till framgång
2008-02-14
Så kallade food courts blir alt vanligare när det gäller snabbmat. Syftet är att genom ett brett och samlat utbud locka fler kunder.
Christina Skjöldebrand, professor i Livsmedelsteknik vid Lunds Tekniska Högskola, framhåller fördelarna med variation i utbudet.

Food court är ett restaurangtorg där kunden kan välja mellan olika rätter.  Ett aktuellt exempel är Löddeköpinges köpcentrum Center Syd där utbudet kommer att omfatta traditionella hamburgare, thaimat, tex-mex och kebab.
Genom att samla erbjudanden på en och samma plats ska det bli bekvämare och mindre tidsödande för kunder, både enskilda och grupper, att välja och konsumera en måltid.
Christina Skjöldebrand  är utvecklingsledare på Krinova Science Park i  Kristianstad
Hon menar att variation i utbudet inom fast food segmentet är väldigt viktigt.
- Vi lagar mat 12 minuter i dag i snitt och köket används inte längre till att laga mat. Vi äter fler och fler måltider utanför hemmet. Därför behövs det ett större utbud av rätter inte minst utifrån att allt pekar på att detta konsumtionsmönster kommer att fortsätta, menar hon.
Fast food-branschen berikas ständigt med nya aktörer inte minst med koncept baserade på exotiska och internationella influenser.
- Det är bara början. Vi kommer att få se fler nya aktörer och kedjor som gör sitt intåg på den svenska marknaden och det är bara av godo eftersom variationen ökar.
Christina Skjöldebrand menar att fast food kan stärka sin ställning på marknaden.
- Lyckas industrin att ta fram goda och hälsosamma rätter utifrån smak, lukt och utseende så kan det leda till ökat intresse. För att det skall bli riktigt framgångsrikt borde måltiderna anpassas till olika målgrupper och konsumenter - inte bara att de är för vuxna eller för barn. De som arbetar skift kanske inte vill äta till exempel sushi eller kåldolmar mitt i natten. Mat och måltider kan också anpassas till olika aktiviteter vid fritid och idrott. Det är ju uppseendeväckande att de flesta idrotts- och motionsanläggningar inför motionspass och efter en noga utprövad träning bara erbjuder icke anpassad  snabbmat istället för goda och näringsrika mål, tycker Christina Skjöldebrand.
Livsmedelsindustrin måste enligt Christina Skjöldebrand övergå från att vara strikt produktionsinriktad till att bli mer marknadsinriktad och lyssna mer på vad konsumenten vill ha och behöver.
"Added value", mervärdeskapande värden är inslag som uppskattas av fler konsumenter.
- Vi är beredda att betala en extra slant om upplevelsen kan ske i ett och samma sammanhang. Mervärde kan vara trivsam atmosfär, närproducerat, ekologiska varor, svensk producerat med mera.